Thursday 11 April 2013

Nota Kata Ganti Diri dan Latihan

KATA GANTI NAMA DIRI
1.
Kata ganti nama ialah kata yang menggantikan kata nama manusia.
2.
Kata ganti nama boleh dibahagikan kepada dua golongan, iaitu:
 
i.
Kata ganti nama diri
 
ii.
Kata ganti nama tunjuk
Contoh:
Kata ganti nama diri
pertama : aku, saya, kami, kita
Kata ganti nama diri kedua : 
awak, engkau, anda, kalian, kamu
Kata ganti nama diri ketiga :   dia, beliau, ia,  mereka, nya
4.
Kata ganti nama tunjuk ialah kata yang digunkan untuk menunjukkan manusia, haiwan, benda dan tempat.
 
Contoh:  ini, itu
5.
Kata ganti nama diri tanya ialah kata yang merujuk benda atau orang dalam bentuk tanya.
 
Contoh:  apa, siapa, mana

Latihan:
A)Pilih jawapan yang sesuai.
kita
kami
kamu
dia
saya
mereka

1.Ali dan Abu berkawan baik. ______suka bermain bola sepak.
2._______dan Lily membaca buku di dalam kelas.
3._________ialah kawan baik saya.
4._______mestilah makan makananyang berkhasiat.
5.Saya dan Mei Mei ialah anak kembar.________selalu memakai baju yang sama.
6.Dimanakah _______tinggal?


 






1 comment:

  1. Izinkan Saya ambil latihan ini. Terima kasih

    ReplyDelete