Saturday 20 April 2013

Cerita

Katak Yang Sombong

         Di dalam sebuah kolam, terdapat seekor katak yang sombong. Katak itu tinggal bersama rakan-rakannya. Ia merasakan dirinya lebih pandai dan bagus daripada rakan-rakannya. Setiap hari, katak yang sombong itu akan menceritakan akan kehebatan dirinya.
         Katak yang sombong in i juga tidak mahu rakan-rakannya lebih pandai daripadanya. Jika rakannya pandai berenang dan melompat, ia akan belajar berenang dan melompat lebih baik daripada rakannya.
Pada suatu hari, katak yang sombong dan rakan-rakannya bermain di tepi kolam. Tiba-tiba datang seekor kerbau untuk minum air di kolam itu. katak-katak itu berasa takut dan terkejut melihat haiwan yang besar itu. Mereka masuk ke dalam kolam dan berenang pulang.
        katak-katak itu heboh bercerita tentang haiwan yang besar itu. Katak yang sombong berasa tercabar. Ia berasa marah apabila ada haiwan lain yang lebih bagus daripadanya. ia membandingkan dirinya dengan kerbau itu.
" Aku mesti kelihatan lebih besar daripada haiwan itu. Aku tidak boleh biarkan haiwan itu kalahkan aku. Aku tidak mahu ia lebih terkenal daripada aku,"fikir katak.
Kemudian katak yang sombong itu menggelembungkan perutnya. Perut katak itu menjadi lebih besar daripada biasa.
" Lihat rakan-rakan, aku juga akan menjadi besar seperti kerbau!" kata katak yang sombong itu dengan bangga.
" Wah, besarnya perut kamu!" jerit katak-katak yang lain.
Katak sombong itu berasa bangga. Ia menggelembungkan lagi perutnya. Perutnya menjadi semakin besar. Katak tidak mahu berputus asa. Ia mahu menjadi lebih besar daripada kerbau. Lama-kelamaan, perut katak menjadi besar dan tegang seperti belon. Katak masih tidak berpuas hati. Ia menggelembungkan lagi perutnya. Tiba-tiba, "bang!" Akhirnya perut katak itu pecah.
       Katak-katak yang l;ain terkejut melihat kejadian itu. Katak yang sombong itu
telah menjadi bangkai.

No comments:

Post a Comment