Langkah Masa
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set Induksi
( 3 minit )
|
1.Guru meminta murid menyatakan
gambar yang di dalam slaid power point.
2.Guru bersoal jawab dengan murid dan
meminta murid menjawab soalan yang
dikemukakan oleh guru.
- Guru juga menanyakan murid apa
perbezaan antara gambar 1 dengan
gambar 2.
3. Guru menanya kepada murid
bagaimanakah kita perlu menyimpan
barang yang bahaya dengan
lebih selamat.
4. Guru mengaitkan jawapan murid
dengan tajuk pelajaran hari.
|
BBB
Power point
KBKK
Membanding beza
|
Langkah 1
( 3 minit )
|
1. Guru memperkenalkan tajuk yang akan
disampaikan hari ini.
2. Guru meminta murid membaca petikan
yang terdapatdi dalam slaid power
point.
3. Guru meminta murid membaca ayat
petikan dengan lancar,teliti dan tepat.
Contoh petikan :
Baca Ayat di bawah dengan tepat:
1. Letakkan pinggan dan cawan di atas rak .
2. Ubat nyamuk dan syampu diletakkan di atas
rak .
3. Letakkan ubat-ubatan dan minyak kapak di
dalam peti ubat khas .
4. Simpan pisau dan gunting di dalam laci .
5. Simpan skru dan paku di dalam kotak
plastik .
4.Guru menerangkan perkataan yang
berwarna merah.
5.Guru bersoal jawab dengan murid .
|
BBB
Power point
KBKK
Menghubungkaitkan
|
Langkah 2
(13 minit)
|
1. Guru menunjukkan gambar melalui
power point.
2. Guru bersoal jawab dengan murid .
3. Murid menjawab soalan guru
berdasarkan gambar yang ditunjukkan.
4. Guru meminta murid menjelaskan apa
kegunaan barang tersebut.
5. Guru juga meminta murid menyatakan
dimanakah kita perlu menyimpan
barang tersebut dengan selamat?
6. Guru membimbing murid supaya
mereka mengetahui barang yang
berbahaya perlu disimpan di tempat
yang selamat.
|
BBB
Power point
KBKK
Menghubungkaitkan
Nilai Moral
Bertanggungjawab
|
Langkah 3
( 2 minit )
|
1.Guru meminta murid membaca semula
frasa yang dipelajari tadi.
2.Murid membaca frasa dengan intonasi
yang jelas dan betul.
Frasa :
1.Pinggan 2.Cawan
3.Ubat nyamuk 4.Syampu
5.Pisau 6.Gunting
7.Ubat-ubatan 8.Minyak kapak
9.Paku 10.Skru
|
BBB
Power point
KBKK
pemerhatian
|
Langkah 4
(12 minit )
Aktiviti
Kumpulan
|
1. Guru membahagi murid kepada 10
kumpulan.
2. Guru menyebut kumpulan,kumpulan
yang dipanggil perlu menghantar wakil
tampir ke hadapan.
3. Guru menerangkan peraturan aktiviti
kumpulan.
Peraturan-Peraturan Aktiviti Kumpulan:
1.Murid mendengar arahan guru.
2.Kumpulan yang dipanggil oleh guru perlu
melibatkan diri dalam aktiviti ini.
3.Guru mengajar murid cara bermain
permainan ini.
a.Setiap murid yang dipanggil akan
mendapat sekeping kertas A4 yang
bergambar di dalam kotak yang
disediakan.
b.Murid melihat gambar dan mencari
tempat yang sesuai untuk melekat
gambar mereka.
c.Murid melekat gambar pada kad manila.
4.Perbincangan jawapan.
4. Ketua kumpulan mengambil bahan
daripada guru.
Bahan-bahan:
a. 5 keping kad manila
b. Kad gambar
c. 20 Keping sampul surat berwarna
5. Murid mengambil kad gambar lalu
melekatkan pada jawapan yang sesuai.
6. Guru sebagai fasilitator.
7. Ketua memberi arahan kepada ahli
kumpulan.
8. Guru memberi pujian dan menerapkan
nilai moral bekerjasama kepada
kumpulan yang berjaya menjalankan
aktiviti.
|
BBB
Power point
Kad manila
Kad gambar
Sampul surat berwarna
KBKK
Menjana idea,
Memberi perhatian,
Mematuhi peraturan
Nilai Moral
Bekerjasama
Menjaga kebersihan
|
Langkah 5
( 3 minit )
Penilaian
|
1. Guru mengedarkan latihan pengukuhan
kepada setiap murid untuk menguji
pemahaman mereka.
2. Murid memulakan membuat latihan
pengukuhan.
3. Guru memantau sambil memberi
bantuan kepada murid yang lemah.
4.Guru membuat perbincangan soalan.
5.Guru membetulkan kesilapan murid.
|
BBB
Lembaran kerja
KBKK
Menjana idea,
Memberi perhatian,
|
Penutup
( 2 minit )
|
1. Guru meminta murid mengingat semula
tentang apa yang dipelajari hari ini.
2. Guru membuat rumusan dan bersoal
jawab bersama murid.
3. Guru memuji murid dan meminta murid
bertepuk tangan kepada kejayaan diri.
4.Guru memberi latihan kepada murid.
|
BBB
Power point
KBKK
Mengingkat kembali
Nilai Murni
Berdisplin
Bekerjasama
|
Saturday, 4 May 2013
Rancangan Pengajaran Harian ( RPH )
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
sebuah rph yang baik dan berterima kasih berkongsi maklumat tentang pengajaran Bahasa Malaysia.
ReplyDeleteselamat sejahtera... bagaimanakah downloadkan background muzik tu?
ReplyDelete